ویکی بیبی مجله تخصصی بیبی پرو
بیبی پرو،مهربان مثل مادر

چطور فرزند شما دختر یا پسر می شود؟

همان طوری که ذکر شده، هر یک از تخمک هایی که از تخمدان هر خانم بالغ دره ماه تولید و آزاد می گردد، دارای یک کروموزوم X می باشد. در صورتی که نصف اسپرم های مرد (اسپرماتوزوییدها) دارای کروموزوم  X و نصف دیگر دارای کروموزوم Y می باشند. حال اگر اسپرمی که دارای کروموزوم X است، تخمک را که دارای کروموزوم X است، بارور کند، در نتیجه سلول اولیه دارای دو کروموزوم XX است و جنین دختر خواهد شد. اگر اسپرمی که دارای کروموزوم Y می باشد، تخمک زن را بارور کند موجب می شود که سلول اولیه دارای یک کروموزوم جنسی X از مادر و یک کروموزوم جنسی Y از پدر شود و جنس او پسر خواهد شد.

 

چون اسپرم های هر مرد بالغی به نسبت مساوی کروموزوم X و Y دارد، بنابراین به یک نسبت شانس وجود دارد که جنین مادری که حامله شده است، دختر یا پسر گردد (مانند این است که اگر سکه ای را صد بار به هوا پرتاب کنیم، ۵۰ بار روی سکه به طرف بالا خواهد بود و ۵۰ بار به طرف زمین). با اطلاعات فوق می توان گفت پدر در ایجاد جنس جنین سهم اصلی را دارد و انصاف نیست که مردی از همسر خود شکایت کند که چرا دختر یا پسر به دنیا آورده است، زیرا اسپرم های مرد است که جنس جنین و نوزاد را مشخص می کند. در حقیقت باید گفته تعیین جنس جنین (دختر یا پسر) به دست هیچ کدام نیست و هیچ کدام نقشی ندارند. پدرها و مادرها باید بدانند دختر یا پسر شدن نوزاد در یک نوبت حاملگی، سبب نمی شود که حاملگی های بعد و آینده مادر همان جنس قبلی باشد و باز احتمال دختر یا پسر شدن فرزند ۵۰ درصد خواهد بود.

انتخاب جنس فرزند، دختر یا پسر

پرسش: آیا ما (زن و شوهر) از نظر علمی می توانیم کاری کنیم که شانس جنس فرزند دلخواه خود (پسر یا دختر) را افزایش دهیم؟

اصل انتخاب جنس فرزند با خالق متعال می باشد. عده ای از پدران و مادران هستند که از داشتن فرزندانی از یک جنس (دختر یا پسر) خوشنود نیستند و ممکن است درحال دلشکستگی و افسردگی به سر برند. چنین پدران و مادران برای به دست آوردن فرزند دلخواهشان اقدام به حاملگی های پی در پی می کنند و سرانجام دارای فرزندان

متعدد می گردند. این رویداد موجب افزایش جمعیت و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و رفاهی همه افراد خانواده (والدین و کودکان) می‌گردد.

خداوند متعال به انسان یعنی اشرف مخلوقات، قدرت تفکر و تعقل عطا کرده است تا در صدد پیدا کردن راه هایی  برای به دست آوردن تندرستی و خواسته های خود باشند. دانشمندانی که به تحقیق و پژوهش علاقه منداند در این راه قدم برمی دارند و خواست خداوند بوده است تا خود و دیگران از آن بهره مند شوند. تحقیقات علمی در مورد سلامت و خوب زیستن جزیی از مقدرات الهی و آن هایی که از روش های علمی بهره مند می شوند نیز چنین مقدر شده است تا این اطلاعات و دانش ها را به کار بندند و مقدرات الهی تحقق یابد.

دانشمندان و پزشکان برای افزایش امید به زندگی و کاهش رشد جمعیت و پیشگیری از بیماری هایی که در یک جنس به وجود می آید (هموفیلی، بیماری دوشن و بیماری های چشمی و …) درصدد برآمده اند که تحقیقاتی در مورد انتخاب جنس فرزند انجام دهند و توصیه هایی نموده اند، ولی این توصیه ها صد در صد نیست. شما ممکن است این توصیه ها را انجام دهید و فرزند با جنس دلخواه خود را نیز به دست نیاورید. بنابراین با اتکا به خداوند متعال مطمئن باشید که صلاح و مصلحت شما در این است که هدیه الهی را چه دختر و چه پسر با تمام وجود خود بپذیرید.

همانطور که پیش از این یاد شد، پسر و دختر شدن جنین بستگی به کروموزوم های مرد دارد. تحقیقات انجام گرفته نشان داده است که عبور اسپرم نر (که دارای کروموزوم Y است) به طرف تخمک زن، سریع تر از اسپرم ماده (که دارای کروموزوم X است) می باشد و اسپرم نر در مقایسه با اسپرم ماده زودتر از بین می رود.

هم خانمی در صورتی که اقدامات زیر را به طور دقیق انجام دهد، می‌تواند شانس داشتن فرزند دلخواه خود را ۵۰ تا ۷۵ درصد افزایش دهد.

اقدامات لازم برای پسر شدن جنین (داشتن پسر) به توصیه آقای شتلز

۱- آمیزش جنسی باید هر چه نزدیک تر به زمان تخمک گذاری زن انجام گردد. علائم تخمک گذاری زن عبارت است از:

افزایش درجه حرارت بدن زن: زن می تواند هر روز صبح قبل از خارج شدن از رختخواب، درجه حرارت خود را به طور دقیق اندازه بگیرد و یادداشت کند. پایین آمدن ناگهانی درجه حرارت به میزان چند دهم درجه و بالا رفتن مجدد آن نشانه تخمک گذاری است.

● پیدایش ترشحات مخاطی (لزج) از دستگاه تناسلی زن

● خونریزی بین دو قاعدگی و درد شکم

● آزمایش ادرار و تا این هورمون LH زمان تخمک گذاری را مشخص می نماید.

۲- قبل از هر نزدیکی و آمیزش جنسی، زن باید درون مهبل خود را با محلول جوش شیرین (۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین در یک لیتر آب استریل) به وسیله پوار شستشو دهد. این عمل سبب قلیایی شدن مهبل می شود.

۳- در هنگام آمیزش جنسی، اگر زن به پشت خوابیده باشد و دخول عمیق انجام گیرد، اسپرم دقیقا به داخل دهانه رحم ریخته می شود. هم چنین زن باید کاملا تحریک جنسی شود.

۴- خودداری از آمیزش جنسی از شروع قاعدگی تا روز تخمک گذاری ضرورت دارد. این خودداری سبب می شود که تعداد اسپرم ها به حداکثر برسد.

بنابراین آمیزش جنسی در زمان تخمک گذاری (که در حدود ۱۴ روز قبل از قاعدگی آینده می باشد) و محیط قلیایی باعث می شود که اسپرم های نر که دارای کروموزوم Y می باشند بهتر به تخمک برسد و در آن نفوذ کنند و جنین پسر گردد.

اقدامات لازم برای دختر شدن جنین (داشتن دختر)

۱- عمل آمیزش جنسی باید تا سه روز قبل از زمان تخمک گذاری انجام گیرد و سپس متوقف گردد یا به عبارت دیگر ۱۷ روز قبل از قاعدگی آینده زن متوقف شود.

۲- قبل از هر آمیزش جنسی، زن باید درون مهبل خود را با محلولی از یک لیتر آب استریل و دو قاشق سرکه سفید استریل شست و شو دهد تا محیط اسیدی که بی ضرر است به وجود آید. محیط اسیدی مهبل، اسپرم های نر را از حرکت باز می دارد.

۳- اگر زن در هنگام آمیزش جنسی به مرحله انزال می رسد باید سعی کند از ایجاد آن جلوگیری نماید، به نظر می رسد رسیدن به این مرحله جریان ترشحات قلیایی را افزایش می دهد و شانس موفقیت اسپرم های ماده را خنثی یا تضعیف می نماید.

۴- عمل آمیزش جنسی باید در یک وضعیت روبه رو و نشسته انجام گیرد، بنابراین امکان این که اسپرم ها مستقیماً در دهانه رحم رها شوند کمتر می شود.

توجه: روش های علمی آزمایشگاهی نیز وجود دارد که با جدا کردن کروموزوم X یا Y مرد در آزمایشگاه می توان جنس دلخواه را به دست آورد. ولی این روش ها بسیار گران است.

 

منبع: https://babypro.ir/wiki/

 

 




ارسال توسط بیبی پرو

رشد جنین در دوران بارداری (آبستنی)

دوران آبستنی طبیعی حدود ۲۸۰ روز است که از روز اول آخرین قاعدگی محاسبه می شود. دوران نه ماهه آبستنی به سه قسمت تقسیم می شود که آن ها را سه ماهه اول و دوم و سوم می نامند. این تقسیم بندی از این نظر اهمیت دارد که در هر قسمت از این سه دوره امکان دارد مادر یا جنین در معرض مخاطرات و بیماری ها قرار گیرند که مشکلات و مسایل هر دوره متفاوت است. بنابراین هم پزشک و هم مادر باردار باید از زمان شروع بارداری اطلاع داشته باشند که بتوانند تا آنجایی که امکان دارد از مخاطرات جلوگیری نمایند.

جفت، مایع آمنیوتیک و بند ناف

جنین در طول بارداری به وسیله جفت در راه تبادل با خون مادر تغذیه می کند، بنابراین رشد جنین کاملاً تابع مادر است. رژیم غذایی، تندرستی، بیماری و میزان استراحتی که مادر در دوران بارداری دارد، در رشد جنین موثر است. مادر باردار بایستی در دوران بارداری کاملا تحت مواظبت و مراقبت پزشکی قرار گیرد.

جفت: جفت، یک شبکه عروقی خونی است که از یک طرف به دیواره رحم چسبیده است و از طرف دیگر به وسیله بند ناف به جنین متصل است. این شبکه خونی با شبکه خونی دیواره رحم (بدون این که خونه مادر و جنین با یکدیگر مخلوط شود) رابطه دارد و از این طریق، جنین مواد غذایی لازم برای رشد خود را از مادر می گیرد و مواد زاید خود را نیز از این راه دفع می کند. در حقیقت جفت کار کلیه و کبد و دستگاه گوارش را برای جنین انجام می دهد، هم چنین جنین را از ابتلا به بعضی عفونت هایی که ممکن است مادر به طور اتفاقی به آن ها مبتلا شده باشد حفظ می کند.

کیسه آمنیوتیک: کیسه مایعی است که دور تا دور جنین را احاطه کرده است. هر چه وزن جنین زیادتر می شود، حجم مایع نیز افزایش می یابد.

مایع آمنیوتیک با درجه حرارت ثابت، جنین را از ضربه ها و فشارهایی که ممکن است در دوران داخل رحمی برای او پدید آید حفظ می کند، زیرا جنین در آن غوطه ور می باشد.

منشا مایع آمنیوتیک در اواسط دوران بارداری، ادرار جنین می باشد. در اواخر دوران بارداری قسمتی از مایع آمنیوتیک به وسیله جنین بلعیده می شود.

سه ماهه اول دوران بارداری

جنین در پایان شش هفتگی دوران بارداری

اندازه جنین در پایان شش هفتگی: وزن جنین کمتر از یک گرم و قد او در حدود ۴ میلی متر می باشد. در پایان شش هفتگی، جنین به شکل یک میگو و دارای سر، تنه و انتهای او شبیه دم می باشد. رشد جنین در این دوران بسیار سریع است.

حساس بودن جنین: جنین از سومین هفته بارداری وارد مرحله بسیار حساسی می گردد، زیرا در این زمان تمام اعضای جنین در حال تشکیل شدن است (کبد، کلیه، لوله عصبی، دستگاه گوارش، قفسه صدری و …). بنابراین اگر جنین در این زمان در معرض داروها، الکل، دخانیات و مواد مضر دیگر و هم چنین عفونت های ویروسی قرار گیرد، موجب عیب ساختمانی اعضای جنین می گردد. قلب جنین در هفته سوم به اندازه دانه خشخاش می باشد و خود به خود شروع به ضربان می کند. در پایان شش هفتگی، جنین دارای خون است که در بدن او جریان دارد.

جنین در پایان ۱۰ هفتگی حاملگی

اندازه جنین در پایان ۱۰ هفتگی: وزن جنین در حدود ۳ تا ۵ گرم و قد او از سر تا انتهای تنه ۲۵ تا ۴۰ میلی متر می باشد. جنین در این زمان در وسط جفت قرار گرفته و اعضای بدن او که قبلا تشکیل شده بود، رشد می کند. عضلات جنین شروع به ساخته شدن می کند. سر جنین در این زمان هنوز بزرگ و به طرف قفسه صدری خم شده است. جنین در این زمان با لمس، تحریک می گردد، ولی مادر نمی تواند آن را حس کند.

قلب جنین کاملاً تشکیل شده و ضربان آن در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ بار در دقیقه یعنی دو برابر یک فرد بزرگسال است. ریه به تدریج رشد می کند.

مادر: در این موقع تهوع و استفراغ که اولین نشانه حاملگی است به مادر دست می دهد، سوخت و ساز بدن مادر افزایش می یابد و نیاز مادر به پروتئین و کالری بیشتر می شود. ترشحات مایع شکل از دستگاه تناسلی مادر دفع می شود زیرا جریان خون افزایش می یابد. پستان های مادر بزرگ و حساس می گردد. مادر در این زمان احساس خستگی بیش از معمول می کند و ممکن است حالت غش کردن نیز به او دست دهد.

جنین در پایان ۱۴ هفتگی حاملگی

اندازه جنین در پایان ۱۴ هفتگی: وزن جنین در حدود ۲۵ تا ۴۵ گرم و قد او حدود ۸ تا ۹ سانتیمتر می باشد. در این زمان سه ماهه دوم بارداری شروع می شود و تمام اعضای جنین تشکیل شده است و از این به بعد اعضاء شروع به رشد و تکامل می کنند. در این زمان جفت، هورمون، مواد غذایی و اکسیژن لازم را به جنین می رساند.

در این هنگام جنین در مایع آمنیوتیک غوطه ور است و بسیار فعال می باشد و دست ها و پای خود را خم و راست می کند و انگشتان خود را حرکت می دهد. این حرکات را می توان با اولتراسوند مشاهده کرد. در این زمان حرکات تنفس شروع می گردد.

مادر: در این زمان مادر کمتر دچار حالت تهوع و استفراغ می شود. هورمون های بدن مادر متعادل شده، مادر آرامش بیشتری خواهد داشت. سقط در این زمان کمتر اتفاق می افتد.

منبع: https://babypro.ir/wiki/




ارسال توسط بیبی پرو

لقاح آزمایشگاهی چیست؟

در سال ۱۹۷۸ لوئیس بران اولین نوزادی بود که از راه لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف به دنیا آمد. تولد آن حوزه تولید مثل را در پزشکی دگرگون کرد. با توجه به آن که یک هشتم زوج های غیر همجنس مشکل باروری داشته و زوج های همجنسگرا و والدین مجرد اکثر برای بچه دار شدن به کمک‌های بالینی نیاز دارند تقاضا برای لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف در حال افزایش است. لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف آنقدر رایج شده است که بیش از ۵ میلیون نوزاد از طریق این تکنولوژی به دنیا آمده اند. عملکرد آی وی اف از طریق تقلید طراحی فوق العاده تولید مثل جنسی است. برای فهم آی وی اف ابتدا باید نگاهی به فرآیند طبیعی به وجود آمدن نوزاد بکنیم.

باور کنید یا نه تمام این فرآیند تقریباً ۱۵ روز پیش از لقاح از مغز آغاز می شود. غده هیپوفیز قدامی هورمون فولیکول FSH را ترشح می‌کند. FSH تعداد کمی فولیکول تخمدان را به عمل می آورد آن ها هم استروژن آزاد می کنند. هر فولیکول حاوی یک تخمک است و به طور متوسط فقط یک فولیکول کاملاً به بلوغ می رسد. در حین اینکه فولیکول رشد می کند به آزاد کردن استروژن هم ادامه می‌دهد. استروژن علاوه بر اینکه به رشد هماهنگ و آمادگی رحم کمک می کند با مغز هم درباره چگونگی رشد فولیکول در ارتباط است. وقتی سطح استروژن به اندازه کافی بالا باشد بخش قدامی هیپوفیز موجی از هورمون جسم زرد LH را آزاد می‌کند LH تخمک گذاری را فعال کرده و منجر به پارگی فولیکول و آزاد شدن تخمک می شود. زمانی که تخمک، تخمدان را ترک می کند به وسیله پرده ای انگشت مانند به لوله فالوب هدایت می شود. اگر تخمک طی ۲۴ ساعت توسط اسپرم بارور نشود تخمک غیر بارور از بین می رود. کل فرآیند دوباره بازسازی می‌شود و برای ساخت تخمک و بازسازی رحم ماه بعد آماده می شود.

بیشتر بدانید!  نامگذاری ماه های جنینی

تخمک بزرگترین سلول بدن است و توسط یک پوسته ضخیم خارجی شکر و پروتئین به نام زونا پلوسیدا محافظت می‌شود. زونا از ورود و هم آمیزی بیش از یک اسپرم همان کوچکترین سلول بدن جلوگیری می کند. برای یک مرد ۲ الی ۳ ماه طول می کشد تا اسپرم بسازد. این فرآیند به طور مداوم تکرار می شود در هر بار انزال در آمیزش جنسی بیش از ۱۰۰ میلیون اسپرم آزاد می شود اما در آخر حدود ۱۰۰ اسپرم به نزدیکی تخمک می رسد و تنها یکی موفقیت‌آمیز وارد لایه حفاظتی زونا پلوسیدا می شود. در یک لقاح موفقیت آمیز تخمک به سرعت تبدیل به نطفه می شود و حدود ۳ روز طول می کشد تا به رحم برسد و آنجا هم حدود ۳ روز دیگر طول می کشد تا بطور محکم در مخاط یعنی پوشش داخلی رحم جای بگیرد. هنگامی که جای گرفت سلول هایی که قرار است تبدیل به جفت بشوند هورمونی ترشح می‌کنند که به فولیکول تخمک گذاری شده پیام می‌دهد که در رحم بارداری رخ داده است این کار به نجات فولیکولی که حالا جسم زرد نام دارد از نابودی در دوره قاعدگی کمک می کند. جسم زرد مسئول تولید پروژسترون لازم برای حفظ بارداری تا ۶ الی ۷ ماه از حاملگی است یعنی زمانی که جفت رشد می کند و جایگزین می شود تا حدود ۴۰ هفته بعد که نوزاد به دنیا می آید.

حال چگونه بچه در آزمایشگاه ساخته می شود؟

در بیمارانی که تحت آی وی اف قرار می گیرند FSH در سطحی بالاتر از معمول تنظیم می شود که به طور کنترل شده باعث تحریک بیش از حد تخمدان بشود تا در آخر آن ها چندین تخمک تولید کنند. تخمک ها پیش از آنکه تخمک گذاری صورت بگیرد در حالی که زن بیهوش است از طریق یک سوزن مکشی که توسط الترا سانت هدایت می‌شود، خارج می شود. اکثر نمونه های اسپرم از طریق استمناء تهیه می شود. در آزمایشگاه تخمک های مشخص از سلول های اطراف شان جدا می شوند و برای لقاح در ظرف پتری آماده می شوند. لقاح می تواند از طریق یکی از این دو راه اتفاق بیافتد:

  • در روش اول تخمک ها توسط هزاران اسپرم احاطه می شوند و لقاح به طور عادی در طی چند ساعت اتفاق می افتد.
  • روش دوم قطعیت لقاح را از راه قرار دادن یک اسپرم در تخمک به وسیله سوزن به حداکثر می رساند. این روش زمانی بسیار کارآمد است که مشکلی در کیفیت اسپرم وجود داشته باشد. بعد از لقاح نطفه می تواند برای سازگاری ژنتیکی نگهداری ‌شود یا برای حاملگی های بعدی منجمد بشود یا به وسیله کاتوتر وارد رحم زن بشود.
بیشتر بدانید!  توصیه هایی برای والدین کودکان دوقلو

قاعده معمول آن است که نطفه سه روز بعد از باروری انتقال داده می شود. یعنی هنگامی که نطفه ۸ سلول دارد یا در روز پنجم زمانی که نطفه بلاستوسیت نام دارد و از صدها سلول تشکیل شده است. اگر تخمک زن به دلیل سن یا تشعشعات مضر ضعیف شده باشد یا به دلیل سرطان برداشته شده باشد می تواند از تخمک های اهدایی استفاده کند. در مواردی که مادر مورد نظر مشکل رحم داشته باشد و یا فاقد رحم باشد یک زن که حامل بارداری یا جانشین نام دارد می‌تواند از رحم آن برای حاملگی استفاده کند برای بالا بردن شانس یک زن زیر ۳۵ سال که حدود ۴۰ درصد است پزشکان گاهی یک باره چند نطفه می فرستند و به همین دلیل است که آی وی اف بیش از حاملگی های عادی منجر به تولد دوقلو و سه قلو می شود. با این وجود اکثر درمانگاه ها در تلاش هستند که احتمال حاملگی های چندتایی را پایین بیاورند چون برای مادران و نوزادان خطرناک است.

میلیون‌ها نوزاد مثل لوئیس بران از طریق لقاح آزمایشگاهی یا آی وی اف به دنیا آمده اند و زندگی عادی و سالمی داشتند. عواقب طولانی مدت تحریک تخمدان با داروهای آی وی اف هنوز مشخص نیست با این حال تاکنون مخاطره ای برای زنان نداشته است. چون بهبود آزمایش های ژنتیکی بچه دار شدن را به تاخیر انداخته است، دسترسی را بالا برده و هزینه‌ها را پایین آورده غیر قابل تصور نیست که در آینده ساخت مصنوعی نوزاد با آی وی اف یا روش های مرتبط به آن بتواند از تولید طبیعی نوزاد پیشی بگیرد.

بیشتر بدانید!  سه ماهه سوم بارداری
 



ارسال توسط بیبی پرو

در دوران بارداری بدن برای رشد جنین به پروتین و کلسیم بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین لازم است میزان پروتئین و کلسیم بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید. فرآورده های لبنی مثل شیر، ماست، پنیر و … سرشار از پروتئین هستند و بهترین منبع کلسیم هم به شمار می روند. ماست، به ویژه ماست چکیده برای زنان باردار فوق العاده مفید است؛ چون بیشتر از هر فرآورده لبنی دیگری کلسیم دارد.

یکی دیگر از مواد غذایی مفید در تغذیه دوران بارداری حبوبات هستند. خوشبختانه در آشپزی ایرانی و در اکثر غذاهای ما حبوبات وجود دارند و انواع حبوبات مثل عدس، نخود، لوبیا، لوبیای سویا و … در آشپزی استفاده می شوند. حبوبات سرشار از فیبر، پروتئین، آهن، ویتامین B9 و کلسیم هستند و بسیاری از نیازهای بدن در دوران بارداری را برطرف می کنند. ویتامین B9 برای حفظ سلامت مادر و جنین به ویژه در زایمان اول بسیار ضروری و مهم است.

ماهی و به ویژه ماهی سالمون منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و در تغذیه دوران بارداری جایگاهی بسیار مهم دارد. با این حال، بسیاری از زنان باردار به دلیل بوی ماهی از خوردن آن خودداری می کنند و به ندرت در دوران بارداری ماهی و غذاهای دریایی می خورند. سعی کنید در طول هفته حداقل یکی دوبار از غذاهای دریایی مثل ماهی استفاده کنید تا میزان امگا۳ کافی در رژیم غذاییتان وجود داشته باشد.

  • تخم مرغ در دوران بارداری

تخم مرغ هم یکی دیگر از بایدهای تغذیه دوران بارداری است و حاوی مواد غذایی بسیار مفیدی برای بدن است. یک تخم مرغ بزرگ حاوی ۷۷ کالری است و سرشار از پروتئین و بسیاری ویتامین ها و مواد معدنی مفید است.

بیشتر بدانید!  سه ماهه سوم بارداری
  • کلم بروکلی و سبزیجات برگ تیره در دوران بارداری

کلم بروکلی و سبزیجاتی که دارای برگ سبز تیره هستند (مثل کاهو و اسفناج) سرشار از مواد غذایی ضروی برای زنان باردار هستند. این قبیل سبزیجات حاوی فیبر، ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن و پتاسیم هستند و لازم است در تغذیه دوران بارداری حتما وجود داشته باشند. این سبزیجات منبع غنی آنتی اکسیدان هم به شمار می روند و برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

بله، آب! مصرف آب کافی در دوران بارداری آنقدر اهمیت دارد که آن را جزو بایدهای تغذیه دوران بارداری قرار داده ایم. بدن در دوران بارداری با تغییر و تحولاتی مواجه می شود و به همین دلیل لازم است آبرسانی کافی به بدن انجام شود. اگر مراقب میزان آب مصرفی خود نباشید در معرض کم آبی و عوارض ناشی از آن مثل سردرد، اضطراب، خستگی، بی حوصلگی و کاهش حافظه قرار می گیرید. همچنین مصرف آب کافی از یبوست که مشکلی شایع در دوران بارداری است جلوگیری می کند. بنابراین سعی کنید در طول روز حدود ۲ لیتر آب بنوشید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.

 

 

 




ارسال توسط بیبی پرو

اندازه جنین در هفته های مختلف بارداری چگونه است؟

اندازه جنین در هفته های مختلف بارداری چگونه است؟

سوالی که مادران باردار در هفته های مختلف می پرسند این است که «بچه من الان چه اندازه ای دارد؟»

جنین در طول نه ماه بارداری به تدریج بزرگ می شود تا در نهایت به یک نوزاد کامل تبدیل شود. امروز می خواهیم مقایسه ای جالب انجام بدهیم و اندازه جنین در هفته های مختلف بارداری را با میوه های مختلف به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

هفته چهارم بارداری: کودک شما به اندازه دانه خشخاش است.

در این دوره با انجام آزمایش خون یا آزمایش های خانگی می توانید متوجه بارداری خود بشوید و جنین قابل تشخیص است.

هفته ششم بارداری: در هفته ششم جنین کمی بزرگ تر شده و تقریبا اندازه یک دانه عدس است!

کودک شما در این هفته حدود ۶ میلی متر طول دارد و هنوز باید هفته ها بگذرد تا آماده ورود به این دنیا بشود.

هفته هشتم بارداری: اندازه جنین در این هفته تقریبا معادل یک لوبیا شده و حسابی قد کشیده است!

هفته نهم بارداری: در هفته نهم بارداری کودک شما به اندازه یک دانه انگور شده است و می توانید او را حبه انگور هم بنامید!


هفته دهم بارداری: اندازه جنین در دهمین هفته به اندازه یک کامکوات کوچک شده است.

هفته دوازدهم بارداری: در دوازدهمین هفته بارداری کودک شما به اندازه یک لیمو ترش کوچک است.

هفته چهاردهم بارداری: در هفته چهاردهم جنین شما هنوز لیمویی است و اندازه یک لیموی بزرگ شده است.

بیشتر بدانید!  مشکلات سه ماهه سوم بارداری

هفته شانزدهم بارداری: در هفته شانزدهم جنین بزرگ تر شده و به اندازه یک میوه آووکادو شده است.

هفته هجدهم بارداری: در این هفته کودک شما دیگر به اندازه یک فلفل دلمه ای شده است.

هفته بیستم بارداری: بچه در هفته بیستم قد کشیده است و طولی برابر طول یک موز کوچک دارد.

هفته بیست و دو بارداری: کودک شما در بیست و دومین هفته به اندازه یک عدد پاپایا شده است و حدود ۲۷ سانتی متر طول دارد.

هفته بیست و چهار بارداری: در این هفته قد جنین بلندتر شده و به اندازه یک ذرت شده است.

مجاری تنفسی جنین در حال کامل شدن است و او کم کم خود را برای نفس کشیدن آماده می کند.

هفته بیست و شش بارداری: در این هفته اندازه جنین معادل یک عدد کدو سبز بزرگ و تپل شده و در حال بزرگ تر شدن است.

هفته بیست و هشت بارداری: در هفته بیست و هشتم کودک دلبند شما اندازه یک بادمجان بزرگ شده است و حدود ۳۸ سانتی متر طول دارد.

هفته سی بارداری: در هفته سی بارداری جنین به اندازه یک کلم پیچ بزرگ شده است و بیش از ۳۹ سانتی متر طول دارد.

هفته سی و دو بارداری: در این هفته کم کم به هفته های آخر بارداری نزدیک می شود و جنین بسیار بزرگ شده است. کودک شما در هفته سی و دوم به اندازه یک بوته کاهوپیچ شده است.

بیشتر بدانید!  تحمل درد و مسکن آن هنگام زایمان

هفته سی و چهارم بارداری: هفته سی و چهارم بارداری فرا رسیده است و جنین به اندازه یک طالبی بزرگ شده است و قدش حدود ۴۵ سانتی متر شده است.

هفته سی و ششم بارداری: در این هفته جنین داخل شکم شما بیش از ۴۷ سانتی متر قد دارد و به اندازه یک بوته کاهو بزرگ شده است.

هفته چهل بارداری: در آخرین هفته بارداری قرار داریم و کودک شما دیگر برای ورود به این دنیا آماده شده است. اندازه کودک در آخرین هفته بارداری به اندازه یک هندوانه متوسط است و هر لحظه ممکن است به دنیا بیاید.




ارسال توسط بیبی پرو

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: